ФОРУМ
|
ЗА ПОРТАЛА
РЕКЛАМА Уважаеми наш гост,
|
||
АРХИТЕКТУРА И АРХЕОЛОГИЯ - Крепостно строителство Жилищни кули |
|||
|
Жилищните кули са домове на феодали и започват да се строят по българските земи през Средновековието, още преди Османското нашествие. За съществуването на такива сгради разбрах, когато започнах да уча архитектура. Преди това бях чувала и виждала часовникови кули и крепости като „Баба Видини кули” и не знаех, че по време на Османското владичество (края на XIVв. – 1878г.) по българските земи се строят и кули, предназначени за живеене. Някои автори ги наричат „българските донжони”. Искам да разкажа за тях, защото историята им е дълга, а оцелелите до днес такива сгради са малко и стойността им ще е недооценена, ако не се знае логиката на тяхното съществуване. Най-старите запазени до днес жилищни кули са от времето на късното Средновековие, когато България вече е под Османско робство. Фактът, че жилищните кули представляват продължение на стара средновековна българска традиция трябва да бъде доказан. Затрудняващи са малкото проучвания на жилищната архитектура от времето на Втората българска държава. До 1913г. в Търново, в подножието на хълма Трапезица са били все още запазени 2-3 средновековни къщи, двуетажни, с каменни фасади към улицата и съвсем малки прозорци, но подробни данни за жилищата на българските феодали (болярите) липсват. Друг източник на информация за средновековната жилищна архитектура преди завладяването на Балканския полуостров от Османската империя са манастирските комплекси. По време на Втората българска държава манастирите се организират като затворени архитектурни композиции според планировъчния принцип „крепост в крепостта”. Външните фасади на манастирите се строят в основите и долните етажи като здрави крепости с църква и многоетажна кула в двора. Подобни кули са запазени и в Иверон, и в Хилендар, такава е и построената през 1335г. от протосеваст Хрельо Драговола „Хрельова кула” в Рилския манастир. Тя е жилищна сграда за временно обитаване, предназначена за защита на монасите и манастирските ценности от нападения, каквито често са се случвали. Същата функция имат и домовете на феодалите, те са високи, за да служат за отбрана. Ако освен функционалната прилика съществува и прилика в архитектурния образ на манастирските кули преди робството и жилищните кули от късното Средновековие (края на XIV – средата на XVIIIв.), наличието на средновековна българска традиция в строителството на жилищни кули за мен ще е доказана. Ето какво знаем: Хрельовата кула, подобна и на атонските, има приблизително квадратен план (7,75х8,25м) и височина 23м. Зидовете й са дебели 1, 80м и са изцяло масивни, направени предимно от ломен камък на варов разтвор. Към тях на всяка страна са вградени по 3 мощни пиластри (общо 12), които се свързват с арки. По архиволтите на арките и в ъглите между последните има украса от тухлена зидария. Пиластрите са дали възможност най-горният етаж на кулата да се развие на по-голяма площ и да включва един параклис с обходна галерия от трите му страни. Тази галерия има кръгли бойници и прозоречни отвори, които при нужда вероятно също са служели за бойници. Сега кулата завършва с платформа и зъбери, но това не е част от първоначалния й архитектурен образ. Приземният етаж днес изглежда частично вкопан, което е резултат на натрупания от вековете материал върху околния терен. При строителството приземието равни с терена, но вход няма от съображение за сигурност. Входът е на първия етаж, на повече от 2 метра над терена, а влизането е ставало с външна дървена стълба, вероятно вдигаща се. Изкачването в етажите става по каменни стълби, вградени в стените. Във вътрешността пространството е разделено на приземие – с висяща сводова конструкция и пет етажа, разделени един от друг с дървени подове. Етажите от първи до четвърти са съоръжени с бойници (мазгали), които са и единствените отвори за осветяване, както и с място за мивка (на II ет.) и еркерно изнесени отходни места (на III и IV ет.). От периода на късното Средновековие (края на XIV – средата на XVIIIв.) са оцелели и сравнително добре запазени и проучени - Пирковата кула в Кюстендил и кулите на Куртпашовци (Серапионовата) и на Мешчиите във Враца. Не се е съхранила информация за наличието на външен отбранителен зид около тях, но въз основа на други примери (вж. Източник 1), може да се предположи, че през XV и XVI век той е бил част от планировъчния замисъл. Жилищните кули са били домове на спахии, паши, бейове. Стопаните им са живели главно от плячката, завладяна в постоянните войни на Османската империя. Оставяли са семействата си сами докато траят войните - понякога години наред - затова сигурността на дома е била по-важна дори от жилищното удобство. За да се постигне максимална височина на сградата и да има тя качествата на бойна кула, в етажите има само по едно помещение – жилищната функция е развита изцяло във вертикална посока. Това означава, че връзката между всички помещения е единствено стълбата и обитаването на сградата е свързано с постоянно движение нагоре и надолу. Планът е с приблизително квадратна форма. Стените са изцяло масивни. В приземното ниво дебелината им е над 1 метър и няма вход за сградата. Входът е на следващия етаж - поне два метра над терена и се достига до него по открита дървена стълба, вероятно вдигаща се. Най-горният етаж задължително е приспособен за отбрана - има еркери и бойници. Често пъти с бойници са снабдени всички жилищни помещения. Местните феодали и семействата им не са се чувствали сигурни сред закрепостеното население, затова жилищните кули са били обичайни за градовете и чифлиците. Днес за повечето от тях са запазени само спомени за местата, на които са се издигали, като за кулата от XVв. в Куленската махала на Казанлък. Някои са извън днешните предели на България, което ще затрудни събирането на информация за тях - Симичовата и Кръстевата кули от XV-XVIIв. в Кратово, Македония. Приликата между манастирските кули преди робството и жилищните кули от късното Средновековие е очевидна, а следователно е вярно, че жилищните кули са продължение на местна строителна практика, а не привнесени в резултат на османското нашествие. Всички запазени до днес жилищни кули ще бъдат описани в самостоятелни теми. Строежът им продължава и през периода на Възраждането – до Освобождението (средата на XVIIIв. – 1878г.). Спрямо средновековните, възрожденските жилищни кули са претърпели промени, свързани предимно с изменените условия на живот. Техните стопани не са вече войни, а чифликчии - земевладелци, които живеят от дохода на имотите си. Собственици на жилищни кули стават и първенци – бегликчии, търговци и др., от средата на завладяното българско население (къщата на чорбаджи Мано в село Граница, Кюстендилска област). Една от малкото запазени до днес възрожденски жилищни кули е построена в Араповския манастир през средата на XIX век. Новият бит изисква от жилищата не само сигурност срещу нападенията на разбойнически банди, а и повече комфорт, простор, представителност. Традицията, конструктивните изисквания и нуждата от по-голяма сигурност допринасят да се запази високото масивно тяло без прозорци, което обхваща приземието и първите етажи. Там няма жилищни помещения. Те са разположени в последния етаж, който е паянтов, с големи еркери и прозорци (без бойници) и с функционална схема, според традицията на типичната за съответния район възрожденска къща. Входът при възрожденските жилищни кули е на нивото на терена - в приземието, поради приоритета на удобството спрямо нуждата от защита. Приземието се състои отново само от едно помещение със стопанска функция. Такива са и останалите нива преди жилищния етаж, като последното може да е разделено на сервизни помещения. Възрожденската жилищната кула наподобява гъба – паянтово жилище издигнато върху масивен „ствол” от стопански и сервизни помещения. Тя доминира над околните постройки и разполага с обширен поглед към околността, но предимствата на високото жилище не компенсират неудобния и неглижиран подход към жилищния етаж. Развитието на жилищните кули от тук нататък е към снишаване и доближаване по размери, функционално и естетическо решение до Родопската и Пловдивската възрожденски къщи. Това води до естествения и логичен край на явлението „жилищна кула”. Такива сгради след Освобождението не се строят, а съществуващите спират да се използват и постепенно изчезват до средата на XX век (като жилищната кула при Сараньово, днес град Септември, Пазарджишка област). Ако е нужно да се обобщи историята на жилищните кули по българските земи в едно изречение, то ще звучи така: Жилищните кули са продължение на стара средновековна българска строителна традиция, а през Възраждането са свързани типологически с българската възрожденска къща. Някой вероятно би се изкушил да потърси съвременната интерпретация на принципа „живея на високо, за да се пазя”, но за мен историята на жилищните кули има своята логика и разцвет през Средновековието и естествен залез през Възраждането. Администраторите на портал „Нашето отечество България” събират и ще бъдат благодарни за всякакъв вид документирана информация за изчезнали вече жилищни кули. Ето една такава: Жилищна кула при Сараньово (днес град Септември), Пазарджишка област. Не е установено кой е бил първият стопанин на кулата. Не се знае и годината на строежа. Има три предположения за датирането й: към XV в., към края на XVIII и към средата на XIX в. Разпределението на жилищния етаж, екстериора и закритите профилирани измазани конзоли правят най-вероятна последната датировка. Източници: Текст - арх. Елица Виткова |
||
Ателие "DIGITALISIMUS" - видео услуги, фото услуги, звукови услуги |