ФОРУМ
|
ЗА САЙТА
РЕКЛАМА Уважаеми наш гост, Ако порталът ти е полезен, харесва ти, с клик върху реклама ще подкрепиш финансирането му, без това да ти струва нещо. Благодаря! |
||
Бит и култура "Старата носия в Беломорието" - Иван Коев. Ръкопис 1940г. |
|||
Подобно етнологично изследване на народната носия може да установи чисто българския характер в много краища на нашето отечество България, където някой изследвачи твърде прибързано утвърждават само византийско или турско влияние. Не бива никога да забравяме и пренебрегваме развитото племенно съзнание на българите вън от границите ни, които знаят цената на своето – българското, и трудно се поддават на чуждото. /Б. а. - правилните ударения на някои думи в текста: |
Женската носия, както навсякъде из българско, и тук е несравнимо по-разнообразна от мъжката. Названието на ризата е или „риза” или „кошуля”, както и при мъжкото облекло. Тя е, също така, по различен начин и на различни места извезана, в зависимост от кройката на горното облекло. Върху ризата обличали „хустан” от чер вълнен плат. Тази дреха е без ръкави и достига до под колената. Този фустан в Дедеагачко е твърде изкусно украсен с везмо. Върху фустана жените опасват черен „поес” – широк около 15 см. и 5 – 6 лакти дълъг. Отпред препасвали „преслика” – обикновено в червен цвят с бели напречни и надлъжни линии, образуващи квадрати, в които се преплитат и други линии, с цвят хармоничен на общата червена тоналност. Образува се живописно разнообразие, което привлича погледа. Отгоре обличали и все още обличат един вид блуза от черно платно, разцепена отпред, наречена „съйя”. В празник или при по-хладно време в Дедеагачко обличали „дълга съйя” с ръкави до над лактите от бял шаяк. Забраждат се с „аглък”, обикновено купешка, тънка, червена или от друг цвят кърпа. Преди повече от век имали обичай да носят на главата си така наречената „скуфа” – забрадчица, слагана като шапчица, съшита назад - като ръкав, през който промъквали сплитките. Върху скуфата забраждали „ръчениката” – четвъртита тънка кърпа. В Дедеагачко намятали голяма бяла кърпа, която се спуска над рамената и покрива отзад целия гръб. Тази кърпа наподобява фереджето на туркинята, без да служи за закриване на лицето, а за предпазване от силното беломорско слънце. Закрепва се за темето на главата с малка шапчица, както се вижда на рисунката.
Носели металически накити „ушники” и „холи”, наниз от пари, превързан през ръба на скуфата, под челото. Обували се с „обуща” върху калцуни от бял шаяк или в по-ново време – чорапи. „ Ах, да знаеш, майко, Шапката си турих, /Б. а. - според разписка, съставена на 9 ноември 1940г., която не е подписана от приемача – художника Георги Петков. Иван Коев е искал да предаде на художника 47 мотива рисувани народни шевици, с които да се изготви албум от името на двамата. След окончателното му завършване, също двамата, да го предложат на списание „Жена и домъ” за издаване. | ||
1 2 | |||
Ателие "DIGITALISIMUS" - видео услуги, фото услуги, звукови услуги |